AV t/m Z

Verbeelding in Beweging

MEER CAMERA's: DE DYNAMIEK VAN EEN GESPREK

 

Gegeven: twee mensen hebben een boeiend en lang gesprek op een willekeurige locatie en men

wil daar een verkorte versie van online, die er niet gemonteerd uitziet. De oplossing:

Wiebe Draijer - CEO Rabobank tijdens een interview voor de serie MVO-Samenleving

“..Waarom zou ik dit willen?”

 

Een langer interview wordt op basis van 1 camera snel saai en heel zichtbaar qua montage als er geen andere tussenshots zijn. Dit is niet nodig bij een kort interview, of bij een serie statements, maar een montage van een lang 'chronologisch' gesprek die zichtbaar is, haalt de geloofwaardigheid naar beneden. Hoe langer een opname duurt, hoe groter die kans. Wanneer een eindtijd is ‘begroot’ van 5 tot 10 minuten zou ik al aan gaan denken aan meerdere camera's. De meeste interviews die ik op deze manier heb opgenomen duurden bruto 30 tot 70 minuten met een netto lengte van 8 tot 22 minuten. Een beetje diepte-interview op locatie duurt al snel 20 minuten en mensen hebben vaak te weinig tijd hebben om dingen twee keer te moeten doen.

“..Waarom 6?”

 

Vijf of vier kan ook, als de interviewer niet in beeld meedoet, maar het draait allemaal om de suggestie van een aaneengesloten gesprek zonder overlappende tussenshots. Daar heb je meer dan 1 camera voor nodig. Als de kijker bij de inhoud kan blijven omdat de montage niet of nauwelijks opvalt, dan komt dat authentieker over. Er hoeft ook geen extra tijd besteed te worden aan ‘nog even iets vanwege de beeldmontage’. En hoewel al die camera’s in het begin wat kunnen imponeren, ook bij ervaren sprekers, is men de techniek heel snel vergeten door de focus. En een gesprek op basis van meer camera’s voelt dynamischer en ziet er qua vormgeving beter uit. Kwaliteit van de productie zegt wat over de afzender en in welk licht de doelgroep wordt gezien.

Muriel Arts - Directeur Strategie Achmea, tijdens een interview voor de serie MVO-Samenleving

“..En dat is zeker heel duur?”

 

Nee want ik kom solo…en mijn uurtarief is hetzelfde. Ik ben langer bezig met de op- en afbouw, maar voor de eindmontage maakt het niet veel uit. Met de software van tegenwoordig is synchroon leggen, ‘schakelen’ en nabewerken een peulenschil. De juiste inhoud bepalen tijdens de voormontage kost tijd, maar dat is altijd op basis van 1 camerastandpunt en maakt dus geen verschil. Uiteraard speelt de ervaring hierin mee; ik heb inmiddels ruim veertig 5- of 6-camera sessies achter de rug. Overigens sla ik nu voor het gemak de eventuele (kosten voor de) journalist over, want bij bepaalde organisaties kan ook heel goed iemand uit de eigen (redactie)gelederen worden ingezet.

“..Hoe ziet dat er praktisch uit?”

 

Eén ‘zware’ videocamera voor het close beeld en het geluid, Daarnaast 4 of 5 lichtere, goede camera’s voor de overige hoeken, voorzien van hoge kwaliteit lenzen Een ‘studio’ kan iedere ruimte op iedere locatie zijn, maar omgevingsgeluid speelt bijvoorbeeld ook een rol. Indien mogelijk kom ik vooraf kijken en luisteren. Makkelijk toegang tot de locatie is ook van belang want ik heb veel apparatuur bij me. Qua opnamencapaciteit kan een interview ononderbroken ruim twee uur duren, daarna moet ik stoppen om opnamechips te wisselen. Overigens ben je niet gebonden aan een gesprek op basis van maar twee personen.

Talitha Muusse- duurzaam ondernemer, tijdens een interview voor de serie MVO-Samenleving

“..Kan dit alleen bij interviews?”

 

Nee, zo heb ik bijvoorbeeld een uitvaart in een kerk met 6 camera’s opgenomen. En een modeshow. In principe is alles mogelijk wanneer je kunt werken met vaste standpunten en 1 of 2 camera's ‘volgend’ op statief (die vlak voor je staan). Goed kunnen ‘monitoren’ is dan wel wenselijk. Omdat in de kerk een lange kabel niet mogelijk bleek had ik een verrekijker naast me liggen om een bepaalde monitor goed te kunnen zien (loopt de camera nog? niemand tegen aangestoten? etc..), Overigens gebruik ik bij ‘gewone’ korte interviews ook al vaak 3 camera’s naast elkaar, omdat dat voor de geïnterviewde veel rustiger is. Zo hoeft er veel minder opnieuw of langer wanneer je afwisseling in de montage nastreeft.

“..Zijn er restricties?”

 

Het enige dat ik vraag is of men niet teveel naar voren of achter wil verzitten tijdens de opnamen, omdat ik anders problemen krijg met de scherpte. Verder kan ik niets verzinnen. Tot nu toe gaat het iedereen zeer goed af.. van ervaren sprekers tot beginnend.

Men denkt altijd dat er veel korter is gesproken dan in werkelijkheid. Dat zie ik als een goed teken.

 

1

2

3

4

5

6

Herman Wijffels - Hoogleraar duurzaamheid en maatschappelijke verandering, bij MVO-Samenleving.

“..Voorbeelden?”

-Interviews op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen: MVO-SAMENLEVING

-Tweegesprekken met VNO-NCW voorzitter Bernard Wientjes: VNO-NCW Tweegesprekken

AV t/m Z: Verbeelding in Beweging

Beeld voor bedrijf en instelling

Corporate - commercial - documentaire

Doordacht concept - krachtige realisatie

Scenario - productie - camerawerk - montage

Ruben Koerhuis

Herenstraat 159

2271 CE Voorburg

 The Netherlands

+31 (0)70 33 51 355

+31 (0)6 22 79 59 59

moreinfo@avtmz.nl
©

AV t/m Z - Voorburg 2016 - Al het materiaal op deze site: copyright AV t/m Z - geen (her)gebruik zonder schriftelijke toestemming