AV t/m Z

Verbeelding in Beweging

Zakelijke video: doe het niet of doe het goed

 

Doe het niet of doe het goed..

 

De impact van zakelijke video op bijvoorbeeld LInkedIn of Twitter is groot.

Helaas doet de uitvoering heel vaak afbreuk aan de inhoud. Niet iedereen is een vakidioot en let op alle details, maar het gaat wel om de ‘zen’ van het geheel. De voor jou belangrijke inhoud breng je ook met liefde voor het beeld en geluid en de bijpassende vakkennis.

De kijker voelt die aandacht en dat versterkt je gefilmde voordracht, interview, corporate of pitch. Veel video heeft dat dus niet..

Voorstelbare gedachten:

 

- Er is weinig geld, dus het wordt zelf gemaakt, ook al is er weinig ervaring.

- Youtube staat vol met bagger (excusez le mot) en men is wel wat gewend.

- Het gaat tenslotte om de inhoud en het hoeft geen speelfilm te zijn.

- Het is maar tijdelijk actueel.

- Er is een beginnend videobedrijf gevonden dat heel goedkoop is (waarbij het neefje of
  dochter van de baas vaak de voorkeur geniet..)

- Het is toch maar voor internet en goed genoeg voor mijn doelgroep

- De video heeft een te lage aandachtswaarde en/of een te beperkte doelgroep om er ‘serieus’
  geld aan te besteden

 

Echter: als je bij het laten zien van een productie “..ja maar..” moet zeggen, dan weet je eigenlijk al dat je een plank aan het misslaan bent door concessies. En een plank goed misslaan kan heel kostbaar zijn. LinkedIn staat vol met advies op dit gebied. Wellicht is het dan zelfs beter om helemaal niets (openbaar) te maken. Of om bijvoorbeeld eerst wat opleiding te (laten) volgen voordat je zelf aan de slag gaat met video. Ik las het er afgelopen vrijdag nog: "..LinkedIn is not a platform for your resumé, it is the primary platform to build your professional reputation..".

 

Camera loopt!

Constante inzoom/uitzoom, slechte kadrering, onscherpte, stoten tegen het statief/camera, ontoereikende lenzen, geluid op alleen het rechter- of linker kanaal, ultra-lelijk bestaand licht, te donker, te licht, goedkope of oude video hardware, schokkerige pans, tilts of loopshots, slechte balans tussen het geluid van de interviewer en geïnterviewde, geluid van het interview via de microfoon van de camera, overdadig gebruik van montage-effecten (versnelling en slowmotion zijn nu heel populair), muziek gekozen vanuit eigen smaak en dus niet passend bij het onderwerp, lage basis beeldkwaliteit waardoor slechte compressie op Youtube.. en ga zo maar door.

 

Haal de popcorn maar?

Het levert resultaten waarvan je je kunt afvragen wie je er een plezier mee doet. Ik begrijp goede bedoelingen, financiële beperkingen en tijdsdruk bijvoorbeeld, echter: de kijker weet dat niet, terwijl je er wel visitekaartjes mee afgeeft. De indruk die je achterlaat zegt iets over jou of het bedrijf. En dat kan maar één keer een eerste keer bij dezelfde kijker. Je communiceert dus ook met de kwaliteit waarmee je die inhoud brengt. Je zegt daarmee hoe je over je doelgroep denkt, vind ik. Vandaar mijn stelling.

Smartphone of 4K..

De liefde voor -en uitvoering van- dat vak kan overigens heel betaalbaar blijken en draait wat mij betreft niet alleen om het geld of de hardware. Ook met een smartphone kun je heel ver komen. Belangrijker is dat je weet wat kwaliteit is, hoe je die bereikt en wat voor belang het heeft. Dat je weet waar je die aandacht en vakkennis weghaalt. Dan volgt er altijd wel een goede oplossing en uiteindelijk meer kijkwaardige video op bijvoorbeeld LinkedIn. Hieronder staat een nummer van iemand met grote liefde voor dat vak.

 

Ruben Koerhuis

06-22 79 59 59

AV t/m Z: Verbeelding in Beweging

Beeld voor bedrijf en instelling

Corporate - commercial - documentaire

Doordacht concept - krachtige realisatie

Scenario - productie - camerawerk - montage

Ruben Koerhuis

Herenstraat 159

2271 CE Voorburg

 The Netherlands

+31 (0)70 33 51 355

+31 (0)6 22 79 59 59

moreinfo@avtmz.nl
©

AV t/m Z - Voorburg 2016 - Al het materiaal op deze site: copyright AV t/m Z - geen (her)gebruik zonder schriftelijke toestemming